سندوس محمدی نوسودی؛ عبدالله بیچرانلو
چکیده
در اسفند 1366 شهر حلبچه در کردستان عراق به دستور صدام، هدف حملات شیمایی قرار گرفت که منجر به کشته شدن 3 تا 5 هزار نفر و زخمی شدن 7 تا 10 هزار نفر شد. علیرغم عمق این فاجعه به دلیل عدم دسترسی قربانیان به رسانه، در افکار عمومی جهانی و حتی بین خود کردها تصویری دقیق از آن شکل نگرفت؛ اما گسترش رسانههای اجتماعی به قربانیان این امکان را داد تا بتوانند ...
بیشتر
در اسفند 1366 شهر حلبچه در کردستان عراق به دستور صدام، هدف حملات شیمایی قرار گرفت که منجر به کشته شدن 3 تا 5 هزار نفر و زخمی شدن 7 تا 10 هزار نفر شد. علیرغم عمق این فاجعه به دلیل عدم دسترسی قربانیان به رسانه، در افکار عمومی جهانی و حتی بین خود کردها تصویری دقیق از آن شکل نگرفت؛ اما گسترش رسانههای اجتماعی به قربانیان این امکان را داد تا بتوانند توجه افکار عمومی جهانی را به جنایت مذکور جلب کنند. هدف مقالۀ پیش رو مطالعه کنشگری کردها در فضای مجازی بر محور سی و سومین سالگرد شیمایی بمباران حلبچه با تحلیل کنشگری هشتگی آنها در شبکه اجتماعی توییتر است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که 8 محور اصلی در کنشگری هشتگی کردها در توییتر برجسته هستند که شامل؛ روایتگری فاجعه حلبچه از قاب توییتر، تجلی نمادگرایی در کنشگری مجازی با بازنشر عکس عمر خاور و فرزندش، پیگیری رد رنج این درد در چهرۀ بازماندگان، بازتاب رسانهای فاجعۀ حلبچه در سطح جهانی، حلبچه به مثابه درد مشترک، فراموش نکردن فاجعۀ حلبچه، بانیان نسلکشی حلبچه و جابهجایی بین مرزهای آنلاین و آفلاین کنشگری. بر اساس نتایج پژوهش، توییتر برای کردها به مثابه یک حوزۀ عمومی آنلاین عمل میکند که به آنها این امکان را میدهد تا با ایجاد جریان رسانهای در زمینۀ فاجعۀ حلبچه، گفتمان جایگزین را در مورد آن طرح کنند.
عبدالله بیچرانلو
چکیده
مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابت تلویزیونهای ماهوارهای با شبکههای تلویزیونی داخلی، بخشی از مخاطبان ایرانی، از تلویزیونهای داخلی روگردان شده و به رقیب رو آوردهاند. ازاینرو، به مطالعه ویژگیهای برنامهها و شیوههای تعامل مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور با مخاطبان- که ...
بیشتر
مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابت تلویزیونهای ماهوارهای با شبکههای تلویزیونی داخلی، بخشی از مخاطبان ایرانی، از تلویزیونهای داخلی روگردان شده و به رقیب رو آوردهاند. ازاینرو، به مطالعه ویژگیهای برنامهها و شیوههای تعامل مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور با مخاطبان- که منجر به توفیق نسبی آنها در جذب مخاطب شده - پرداخته شده است تا علل این توفیق، واکاوی شود. با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور از چه روشهایی برای جذب مخاطب بهره میگیرند؟ در این تحقیق با مشاهده پیوسته شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در مدت اجرای تحقیق (حدود یک سال)، ضبط و تحلیل محتوای کیفی آنها، توصیفی از وضع موجود این شبکهها و رویکردهایی که در قبال مخاطبان خود اتخاذ کردهاند، ارائهشده است. با استفاده از تحلیل محتوای کیفی (تحلیل کنداکتور، موسیقی، ولهها، آنونسها، تعامل مجریان با مخاطبان، موضوع و محتوای برنامههای ترکیبی، و...)، برنامههای سه شبکه تلویزیونی ماهوارهای که در دوره اجرای این مطالعه، از پرمخاطبترین شبکهها بودهاند یعنی شبکههای «من و تو 1»، «جِم[1]» و «تری ای فمیلی[2]»، مطالعه و درباره شیوههای گوناگون جذب مخاطب در این شبکهها یا دلایل اقبال به برنامههای آنها تأمل شد. این شبکهها با روشهای متعددی برای جلب مخاطبان تلاش کردهاند که مهمترین آنها عبارتند از: 1. تمرکز بر سرگرمی 2. بهرهگیری از زیباییهای ساختاری 3. تمرکز بر حضور پررنگ زنان در برنامهها 4. تمرکز بر حل مسائل و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان 5. تمرکز بر فرهنگ و تولیدات هنری عامهپسند 6. مدیریت کنداکتور (برنامهریزی پخش) مناسب. [1]. GEM [2]. AAA Family
عبدالله بیچرانلو؛ حامد طالبیان؛ سارا زندوکیلی
چکیده
این مطالعه با هدف فهم مقولهها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیسبوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف، نخست پنداشتهای فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهانسازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران ...
بیشتر
این مطالعه با هدف فهم مقولهها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیسبوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف، نخست پنداشتهای فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهانسازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران فراهم کند. متناسب با هدف فهم الگوهای فرهنگی، از روش مردمنگاری مجازی استفاده شده است. در خلال کار میدانی، با 21 کاربر فعال فیسبوک در فواصل مختلف مصاحبههای مردمنگارانه آنلاین و آفلاین صورت گرفته و مستندات مجازی مختلف مطالعه شده است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که محوریترین مقوله در این زمینه تعاریف متکثر فرهنگی کاربران از مفهوم حریم خصوصی است که از دو عامل هویتی و به هم پیوستة میل به بازنمایی و میل به پنهان کردن و مترادفهای آن در تعامل اجتماعی با دیگران یعنی میل تماشاباره و میل بازبینانه پیروی میکند.